Remmen

Bij de jaarlijkse APK keuring worden verschillende punten behandeld waaronder ook de remmen. Een APK keurmeester zal de vertraging en remdruk meten, de remslangen op scheuren controleren, de bevestigingen van de remleiding controleren en controleert of de boel niet staat te lekken. Indien deze punten goed zijn zal hij op dit punt niet afgekeurd worden.

Het is echter zo dat niet iedere APK keurmeester de zwakke plekken van een Fiat X1/9 kent. Je kunt je dus afvragen of een APK-keuring wel zo veilig is als men denkt. Een APK is namelijk maar een momentopname.

2-paravan.jpg
3-potje_met_slang.jpg
Wat erg belangrijk is, en toch vaak over het hoofd gezien wordt, ook bij de APK keuring, zijn de drie plastic leidingen van de koppeling en remmen. Deze lopen onder het paravan door vanaf de vulpotjes naar de gevers en de nemers onder bij de pedalen. Deze hard plastic leidingen kunnen misschien bij een remproef hun werk wel doen, ze zijn echter over het algemeen uiterst breekbaar en poreus. Het is dus verstandig om deze gevaarlijke leidingen goed te controleren en indien mogelijk niet teveel te bewegen. Deze leidingen zijn in de loop der jaren, na ongeveer dertig jaar, erg hard geworden. Hierdoor bestaat de kans dat ze bij een minimale aanraking spontaan doorbreken of scheuren. Zoals je begrijpt is het erg vervelend wanneer deze harde leidingen springen. Zo kan het bijvoorbeeld bij een zomers ritje in de bergen ineens voorkomen dat je geen remdruk meer hebt.

Om problemen te voorkomen, en om uw eigen veiligheid te garanderen maar ook die van een ander, moet dit alles zeker gecontroleerd worden.

Het is dan ook verstandig om:
  1. De drie leidingen eens goed te laten controleren. Kan je dit zelf niet laat het dan doen door een ervaren vakman.
    Het controleren doe je door rechts het zwarte rooster bij de voorruit los te schroeven. Je kunt dan bij de leidingen. Vouw dan omstebeurt de leiding eens dubbel en controleer deze op de flexibiliteit en scheurtjes.

  2. Indien nodig de leidingen te laten vervangen. Zorg ervoor dat de oude exemplaren vervangen worden door de juiste leidingen/slangen. Let er hierbij op dat je geen benzineslang of dergelijke monteert, deze kunnen namelijk echt niet tegen remolie. De leiding gaat dan uitzetten en zweten. Ook moet je de potjes goed uitwassen met bijvoorbeeld wasbenzine.

Verder is aan het te bevelen om bij dit groot onderhoud ook gelijk te kijken naar de volgende punten:

  1. Controleer gelijk de vier remslangen, remleidingen en koppelingsleiding in de wielkuipen. Dit doe je door de wartels goed schoon en vrij van tectyl te maken. In dit geval zijn de leiding namelijk meestal daar geroest. Als dit het geval dan is het belangrijk om ook deze te (laten) vervangen. Deze leidingen kan men aan de hand van het oude voorbeeld laten namaken bij een automaterialen zaak.

    TIP: Om de wartels los te kunnen draaien is het handig om deze eerst goed inspuiten met kruipolie. Wanneer je de wartels en het huis goed warm maakt met een hobbybrander dan maak je beiden met een goed passende sleutel zo los.

  2. Vervang de oude remvloeistof voor nieuwe (dot 4) vloeistof. De oude vloeistof neemt op den duur namelijk vocht op waardoor de remcilinders vast gaan zitten.

  3. Vervang verder ook gelijk de remblokken en remschijven. Let er hierbij op dat de achterste remblokken goed in de gleuf van de cilinder zit ander krijg je links en rechts remverschil. Dit is namelijk een afkeurpunt. Schuur de schuifjes en andere delen waar de blokken mee vast zitten goed schoon en gebruik wat kopervet bij de montage.

  4. De cilinders in de remklauwen kunnen net zoals de gaffels van de handrem goed vastzitten. Er bestaan revisiesetjes maar vaak is het beter de remklauw te vervangen, dit kost uiteraard wel meer geld.

De vervanging van deze belangrijke onderdelen is geen werk voor een leek! Het is verstandig om deze werkzaamheden door een monteur uit te laten uitvoeren.

1-remslang2.jpg
5-remcilinder.jpg
4-remblok.jpg

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login