|
|||||||||||||||
Radiateur (koelingprobleem)Een bekend probleem van de X1/9 is het warmlopen van de motor. Ik ken X1/9 rijders die een extra vin voor meer koeling bij de radiateur plaatsen en de vin vanuit binnen in de auto kunnen bedienen met een aparte schakelaar. Bij een file en erg warm weer is dit op zich natuurlijk geen verkeerde zaak en het overwegen waard. Maar is dit eigenlijk wel het euvel van het warm lopen van je motor? Het is ook verstandig om kachelradiateur er uit te halen, het huis zit met vier klemmen vast. Verwijder het huis en maak de twee slangklemmen en de kabel los van de kachelradiateur. De reparateur kan hem dan gelijk afpersen en/of het blok vervangen. Controleer ook de kachelkraan die hier op vast geschroefd zit. Als deze met de hand moeilijk open en dicht gaat, of er zijn lekkagesporen te zien, dan kan je hem beter vervangen. Deze is in een automaterialenzaak nog steeds te koop. Controleer tevens of de kabels van de kachel nog makkelijk op en neer gaan. Als dit niet het geval is vervang de kabels dan. (Kijk voor meer informatie bij: "Help de kleppen gaan niet open") De inhoud van de radiateur is 10.5 liter. Als bovenstaande klaar is dan het systeem eerst twee keer doorspoelen met gewoon water. Doe dit met de voorste twee radiateurslangen nog los zodat ook de twee pijpen onder de wagen goed worden gereinigd. Als dit is gedaan sluit dan de slangen aan en vul hem af met koelvloeistof en water zoals aangegeven op de bus. Laat daarna de motor rustig warm lopen en controleer tevens of alles waterdicht is en er geen lucht in het systeem zit. Controleer ook of de voorste vin inslaat als de wijzer van de meter in de auto naar het rode toe gaat. |
|||||||||||||||
Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login | |||||||||||||||
Copyright © 2018 door Leo Wesselink · info@fiatx19.nl · Tel.: 06 - 155 625 14 | |||||||||||||||