Ingezonden door Arjan BosmanHet begin: Het gemakkelijkste is om van te voren even een paar digitale foto's te maken van de bovenkant van je blok. Als je namelijk niet meer weet hoe alles precies heeft gezeten, kun je dit gemakkelijk terughalen.
Bestel tijdig een complete koppakkingset, slangklemmen, thermostaat, waterpomp, kopbouten, distributieriem en spanrol. Gebruik nooit de oude. Maak ergens een plaats waar je alle onderdelen op een schoon stuk karton kan neerleggen. Vang de vloeistoffen op in een bak en breng deze naar de milieustraat of een garage. Het is niet nodig om het motorblok eruit te halen of je motorkapje los te halen. Wel is het nodig om de accu los te maken.
Stappen:1. Ontkoppel het uitlaatsysteem. Het is handig om een paar dagen van te voren de uitlaatbouten, spruitstukbouten en verder alles wat aan de cilinderkop vast zit in te spuiten met kruipolie, zodat deze minder snel afbreken. Wanneer je merkt dat de bouten erg zwaar los gaan, neem dan je tijd met het losdraaien. Ook als je een luchtsleutel hebt is dit erg belangrijk. Geef de bouten de kans om af te koelen want met het losdraaien worden de bouten enorm heet.
2. Laat het koelsysteem leeglopen, door de onderste twee slangen onderaan de motor los te draaien. Mochten de onderste slangen erg moeilijk los gaan, controleer dan even je metalen koelbuizen. Mochten deze erg aangetast zijn door roest, maak deze dan goed schoon met schuurpapier. Bedenk dat je met het heraansluiten (voordat je alles weer in elkaar zet) nieuwe slangklemmen pakt en even wat vloeibare pakking op de metalen buizen smeert, zodat je zeker weet dat de buizen afdoende afsluiten. Als je geen vloeibare pakking hebt, neem dan kleurloze sanitairkit. Dit werkt net zo goed.
3. Maak je luchtfilter los en pas op de vier tonnetjes bij de vier bouten van de carburateur. Bedenk dat je tijdens de montage van alle bouten en bedrading het beste alles kan markeren met bijvoorbeeld schildersplakband en een merkstift. Het scheelt je een hoop frustratie en tijd als je dat met alles doet!
4. Maak je gaskabel en chokekabel los. De hendel op je kleppendeksel kun je ontkoppelen door het plastic houdertje van het metalen balletje te trekken.
5. Maak de carburateur los. Kijk aan de voet van je carburateur, want daar zitten vier moeren. Wees voorzichtig met de zender onder aan de voet die is zeldzaam.
6. Haal je bougiekabels los en markeer ze met de cijfers 1 t/m 4. Nummer 1 is altijd degene aan de distributiezijde. Kijk ook op de verdelerkap en het motorblok.
7. Ontspan je v-snaar en verwijder de dynamo.
8. Haal je distributiekap los (de plastic gele kap). Bedenk dat er schroeven in zitten die je niet kan zien. Voel met je vingers, en je zult ze vinden.
9. Zet de auto in een hogere versnelling en kijk naar het nokkenaswiel. Dat is het bovenste wiel aan de distributieriem. Aan de zijkant van het wiel zie je een merkteken staan. Zorg ervoor, door de wagen naar voren te duwen, dat het merkteken gelijk komt te staan met het merkteken op je rechter motorsteun. Het merkteken is een puntig metalen uitsteeksel aan je motorsteun aan de kant van je distributie. Zet je auto in zijn vrij, zet je auto terug op de plaats die je wilt, en zet de auto op de handrem en terug in de versnelling. Pak hiervoor versnelling 1 of 2. De auto mag namelijk niet verschuiven, want anders verspringt je merktekenafstemming.
Neem een merkstift of kraspen en zet een kras/teken op het kleine distributiewiel dat bij het ontstekingshuis zit en op je blok, zodat je altijd kunt terughalen hoe je ontstekingswiel moet zitten.
Tip: Wanneer de gehele boel verspringt, is dat niet erg. Raak niet in paniek want het is allemaal goed terug te zetten, MITS JE DE MOTOR NIET START!
10. Maak je thermostaathuis los (Zit aan de linkerkant van je kop, waar 4 slangen op aan gesloten zit).
11. Maak je inlaat en uitlaatspruitstuk los. Je kunt een gedeelte van de bouten van bovenaf los halen, en een gedeelte van onderaf. Van onderaf zie je sommige bouten moeilijk zitten! Ga niet onnodig trekken aan de spruitstukken als je niet zeker weet of alle bouten eruit zijn!
12. Ontspan je distributieriem. Dit doe je door de bout van de distributiespanrol (herkenbaar omdat het een klein glad wiel is) los te draaien. Haal de bout er niet helemaal uit, alleen een beetje los is al goed. Maak op een stuk karton een tekening van hoe de distributieriem over de wielen loopt en bewaar deze goed. Haal de distributieriem los. Verwijder nu de metalen achterplaat van de distributieriem.
13. Maak de bovenste motorsteun los die aan je kleppendeksel vast zit en vang de motor op met een krik. Maak je kleppendeksel los. Pas op! De hydraulische klepstoters komen ook los. Dat zijn de metalen bussen die tevoorschijn komen. Laat ze niet vallen! Denk eraan! Markeer de klepstoters met een merkstift met nummer 1 t/m 8. 1 begint aan de distributiezijde. Want met het terugzetten is het verstandig deze ook weer op dezelfde manier terug te plaatsen. Doe dan wat olie aan de klepstoters zodat ze blijven plakken in het huis met het erop zetten.
14. Maak je cilinderkop los door de kopbouten eruit te draaien en de kopmoeren te verwijderen. Soms moet je de cilinderkop even “helpen” om los te komen. Bekijk je koppakking kritisch zodat je weet waardoor hij lekte, verwijder deze pakking. Onthoud wat de bovenkant is van de koppakking. Gebruik nu twee oude kopmoeren om de draadeinden los te maken uit het blok. Door twee (of drie) kopmoeren op een draadeinde te zetten en tegen elkaar aan te zetten, kun je een draadeind mee draaien. Zo zet je er ook nieuwe draadeinden weer in!
15. Maak het onderblok goed schoon met een fijn schuurpapiertje en ontvetter zodat deze vrij van de restanten pakking zijn. Wees voorzichtig met de zuigers en wanden. Laat de kop vlakken afpersen en kleppen controleren. Er zitten ook twee pluggen bovenin de kop en deze kunnen wel eens kapot zijn. Laat er dan gelijk nieuwe inzetten.
16. Zet de nieuwe koppakking erop. Let erop dat wanneer op de koppakking “Alto” staat het niet in een keer betekent dat je in een Suzuki rijdt, maar dat geeft de bovenzijde van de koppakking aan. Wanneer dit niet aangegeven staat, zorg dan dat je de koppakking even vergelijkt met de oude en de pakking exact op dezelfde manier terug zet. Zet de kop, kleppenhuis en deksel terug (zie ook punt 13!).
De kopbouten/moeren aandraaien met een momentsleutel! Dit doe je op de volgende manier, volgorde en fasen:
9 4 1 3 7
10 5 2 6 8
Aanhaalmomenten fase 1 (M12): 4 kg f m
Aanhaalmomenten fase 2 (M12): 6.5 kg f m
Aanhaalmomenten fase 3 (M12): 9.5 kg f m
Let erop dat je de goede kracht instelt op je momentsleutel! Meestal zitten er 2 verdelingen op. Zoek even uit welke je moet hebben.
17. Bevestig een nieuwe in- en uitlaatspruitstukpakking. Bevestig de spruitstukken en let erop dat je de boel niet te vast aandraait. De kop is van aluminium en dus erg zacht. Vast is vast.
18. Zet de metalen achterplaat van de distributie terug.
19. Bouw de rest verder af, behalve de dynamo en distributie.
Tip: vervang gelijk de waterpomp en thermostaat die zijn meestal ook aan vervanging toe, nu kom je er makkelijk bij.
20. Vul je koelwatersysteem bij met nieuwe koelvloeistof
21. De distributieriem moet terug gezet worden. Bij voorkeur vernieuwen incl. de spanrol (zie ook punt 12). Let erop dat de spanrol weer exact hetzelfde teruggezet wordt. De spanrol wordt verend gemaakt d.m.v. een geveerde metalen pin die tegen de spanrol aan drukt. Deze pin zit net boven de waterpomp. Je kunt de pin naar buiten drukken d.m.v. een grote schroevendraaier, wanneer je denkt dat dit je werk wat gemakkelijker maakt met het erop leggen van de distributieriem. Zorg dat je kleine distributiewiel dat bij het ontstekingshuis zit weer terug op de markering staat die je hebt aangebracht. Leg de distributieriem erop. Begin hierbij bij de onderste twee distributiewielen en het nokkenaswiel. Hou je tekening van je distributie riem erbij. Leg de riem er verder gewoon op. Bewaar de spanrol als laatste. Probeer de distributie riem op de spanrol te leggen. Wanneer dit moeizaam gaat, druk de metalen geveerde pin aan de spanrol naar buiten zodat de spanrol het maximale kan ontspannen.
22. Zet de distributiekap er losjes op. Controleer nu of alle markeringen nog hetzelfde zijn! D.w.z. nokkenaswiel ten opzichte van merkteken op motorsteun. D.w.z. krukastandwiel t.o.v. de distributiekap die je er net losjes op hebt gezet. Let erbij op! Het markeerteken staat aan de zijkant van het wiel en je moet het grootste streepje aanhouden op de distributiekap. Het beste kun je dit zien door aan de zijkant van de auto op het wiel te kijken. Het is niet gemakkelijk maar het gaat. Een spiegel kan daarbij helpen Als alles goed zit, haal je de auto van de handrem af en zet je de auto in een hogere versnelling. Duw de auto rustig naar voren en luister of de auto soepel tegen de compressie vecht. Wanneer het blok niet verder geduwd kan worden stop dan meteen! Kijk je markeringen dan na en corrigeer het. Als alles goed zit kun je de distributiekap vast maken.
23. Bouw de dynamo terug inclusief de snaar. Na fysieke controle of alles weer op de goede plaats zit laat dan de motor rustig warm lopen en hou de koelvloeistof en de temperatuur meter in de gaten. (zie voor vullen en afstellen elders op deze site)
24. Mocht de auto niet starten en je hebt alles gecontroleerd, heb je kans dat je ontstekingswiel aan de distributie toch niet goed staat. Controleer dit door de verdelerkap eraf te halen. Zet de auto in een versnelling en duw de auto zover naar voren dat de distributie merktekens weer goed staan. De volgende stap is dan het verwijderen van de verdeelkap en te controleren hoe stand van de rotor is. Meestal zit er een uitsparing in het ontstekingshuis. Als dit niet het geval is dan is het raadzaam om, als je de motor op tijd heb gezet (dus nokkenas/krukas), de stand van de rotor af te tekenen op het ontstekingshuis. Het hart van de rotor is hierbij maatgevend. Het volgende wat je moet controleren is of de rotorstand overeenkomt met de eerste cilinder. Als dit het geval is zeggen we de motor staat op tijd.