Het vervangen van de banden bij een X1/9 1300 wordt meestal gedaan naar aanleiding van slijtage of bij een APK keuring. Er mag tenslotte volgens de wet nu eenmaal niet minder dan 1,6 mm profiel op het rubber zitten.
Als je nieuwe banden laat vervangen laat je dan eens voorlichten over het profiel en het slijtagebeeld van de oude banden. Waarom vertonen deze een normale slijtage of waarom zijn ze scheef afgesleten? Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals het rijden met zachte of te harde banden, droogte scheuren van het staan, trillend stuur, onbalans in de velgen, naar links of rechts trekkende auto, voorste spoorstang krom of geen goede afstelling van de spoorstangen.
Het is het verstandig om na de montage van je nieuwe banden eens met je bolide langs een uitlijnstation te rijden. Je kunt dan een afspraak maken voor een (let op!) vierkante uitlijning en het laten balanceren van de velgen.
Doe dit, ondanks dat het rijden veel leuker is, nu niet gelijk maar krik je raspaard eerst eens van achter omhoog en bekijk de toestand van de achterste linker en rechter draagarmen eens. In deze armen zitten namelijk ook twee spoorstangen die ze ook kunnen afstellen. Omdat deze spoorstangen in de loop van een gemiddelde van dertig jaar redelijk vastgeroest zijn kan dit qua uurloon vrij prijzig worden. De uitlijnbedrijven zitten echter niet echt te wachten om die zaak voor jou goed gangbaar te maken en daarom worden deze meestal 'vergeten' uit te lijnen. Men lijnt dan alleen de voorwielen uit. Ga hier dus zelf nog mee aan de slag!
Zorg eerst voor de juiste onderdelen en het geschikte gereedschap. (kopervet, vier bouten en twee splitpennen)