Bedrading

Bij de X1/9 komt het regelmatig voor dat de bedrading en aansluitingen storingsgevoelig zijn. Dit kan leiden tot het niet goed functioneren van de elektrische componenten. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de aansluiting van de relais, koplampen, startmotor, achterlichten en dergelijke.
 
Het valt dan ook zeker aan te raden om deze aansluitpunten eens goed te bekijken, alleen al om te verkomen dat er tijdens het rijden een van je koplampen niet meer omhoog gaat, de richtingaanwijzer te langzaam knippert of, nog erger zelfs, de motor niet meer wil starten. 

Zorg dat je, voordat je begint, het juiste gereedschap en het goede materiaal voorhanden hebt. Bij het vervangen van een kabelschoen is het gemakkelijk om de oude er af te knippen en een andere er op te zetten. Dit lost echter over het algemeen het probleem niet op. Ik raad dus aan om het anders te doen.
 
Na het strippen van de buitenkabel moet er een koperkleurige kabel over blijven. Omdat dit meestal door de ouderdom van de draadboom niet het geval is, dien je volgens de onderstaande uitleg te werk.

IMGP0547_groot.jpg
IMGP0552.JPG
IMGP0551_groot.jpg
  1. Maak eerst altijd de accukabel los
  2. Knip ongeveer tien cm van de kabel af
  3. Neem de juiste dikte kabel en kleur. Schuif dan eerst een krimpkous om de kabel en soldeer de twee kabels aan elkaar. Als deze goed vastzitten schuif je de kous er om heen en maak je deze warm zodat de verbinding waterdicht wordt. Tip: met een klein beetje s39 of eventueel soldeerpasta vloeien de 2 draden makkelijker aan elkaar.
  4. Strip het andere uiteinde van de kabel en vertin deze ook voordat je een kabelschoen er aan vastzet. Let er wel op dat je er een goed geïsoleerde kabelschoen aan bevestigd anders heb je echt narigheid. Als je dit niet doet, en sluiting maakt, dan klappen de zekeringen er spontaan uit.
  5. Controleer ook gelijk de aansluitpunten waar de kabel in gaat, als deze ook slecht zijn volg dan stap vier. Indien ze in orde zijn schuur dan de contacten op en zet ze met een dun laagje vet weer in elkaar.

Bij de relais van de koplampen wil het nogal eens voor komen dat de pootjes loszitten of aan het roesten zijn. Het is dan raadzaam om de relais gelijk te vervangen. Deze onderdelen zijn te koop in iedere goede automaterialenzaak. Let overigens wel goed op dat je een relais koopt met de juiste nummers (85/86 enz) en het juiste aantal aansluitpunten.

Maak de massakabel tussen de versnellingsbak en chassis ook eens los en schuur de plaats waar hij op de carrosserie zit goed blank. Dit is nodig omdat de massakabel meestal ver weg is geoxideerd. Vervang de massakabel dus gelijk en bekijk ook gelijk eens de massakabel tussen de carrosserie en de accu. Het is namelijk zo dat een storing in negentig procent van de gevallen te wijten is aan een slechte massaverbinding. 
 
Verder is ook de zekeringkast gevoelig voor storingen. Zekeringen van een 1300 zijn, ondanks dat ze steeds schaarser worden, nog steeds te koop. Het is dan ook verstandig om deze te vervangen voor nieuwe exemplaren. Let bij vervanging er op dat de zekeringen goed contact maken en het juiste aantal ampère op de juiste plaats zit. Dit is terug te vinden in het onderhoudsboekje.
 
Tip: Demonteer na deze controle ook de glazen van de achterlichten. Haal de rubbers eruit en leg het geheel (als de vrouw niet thuis is) in de vaatwasser. Dit heeft als resultaat dat je 40% meer licht hebt.

IMGP0554_groot.jpg
IMGP0556_groot.jpg

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login