Banden en uitlijnen

Het vervangen van de banden bij een X1/9 1300 wordt meestal gedaan naar aanleiding van slijtage of bij een APK keuring. Er mag tenslotte volgens de wet nu eenmaal niet minder dan 1,6 mm profiel op het rubber zitten.

Als je nieuwe banden laat vervangen laat je dan eens voorlichten over het profiel en het slijtagebeeld van de oude banden. Waarom vertonen deze een normale slijtage of waarom zijn ze scheef afgesleten? Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals het rijden met zachte of te harde banden, droogte scheuren van het staan, trillend stuur, onbalans in de velgen, naar links of rechts trekkende auto, voorste spoorstang krom of geen goede afstelling van de spoorstangen.

Het is het verstandig om na de montage van je nieuwe banden eens met je bolide langs een uitlijnstation te rijden. Je kunt dan een afspraak maken voor een (let op!) vierkante uitlijning en het laten balanceren van de velgen.

Doe dit, ondanks dat het rijden veel leuker is, nu niet gelijk maar krik je raspaard eerst eens van achter omhoog en bekijk de toestand van de achterste linker en rechter draagarmen eens. In deze armen zitten namelijk ook twee spoorstangen die ze ook kunnen afstellen. Omdat deze spoorstangen in de loop van een gemiddelde van dertig jaar redelijk vastgeroest zijn kan dit qua uurloon vrij prijzig worden. De uitlijnbedrijven zitten echter niet echt te wachten om die zaak voor jou goed gangbaar te maken en daarom worden deze meestal 'vergeten' uit te lijnen. Men lijnt dan alleen de voorwielen uit. Ga hier dus zelf nog mee aan de slag!

IMGP0720.jpg
IMGP0719.jpg
000_0606.jpg
IMGP0714.jpg

Zorg eerst voor de juiste onderdelen en het geschikte gereedschap. (kopervet, vier bouten en twee splitpennen)

  1. Krik de wagen omhoog en plaats voor de veiligheid links en rechts een pootje bij de dorpels en twee blokken hout voor de voorwielen en demonteer de wielen.
  2. Haal met een staalborstel de meeste roest bij de bouten weg. Spuit van te voren alles goed in met kruipolie.
  3. Verwijder eerst de spitpen en draai daarna de twee bouten los. De splitpen breekt meestal af, maar geen nood, met een drie mm boortje kan je hem er voorzichtig uitboren.
  4. Pak de spoorstang er tussen uit. Let er op dat je de draad en de hoes van de kogel niet beschadigd, neem eventueel een oude goed passende moer en tik de kogel hiermee voorzichtig los.
  5. Sla met een hamer voorzichtig op het midden van de stang zodat de ergste roest los komt en spuit dan de twee bouten van de beugels in met olie.  Deze moeten ook los en gelijk vervangen worden door nieuwe exemplaren.
  6. Meet nu eerst goed de afstand dat de kogels in de buis geschroefd zitten en schrijf dit per kant op. Bijvoorbeeld: [--2.5---]--------[-3.5----]. Ook kan je de afstand en de lengte op een stuk papier aftekenen.
  7. Zet nu het het middenstuk vast in de bankschroef en draai de twee uiteinden voorzichtig los. Tel hierbij de slagen! De stuurkogel is meestal linkse draad en het vaste punt rechtse draad.
  8. Kijk of de hoes van de kogel niet gescheurd is anders moet je deze gelijk vervangen.
  9. Als alles los is maak dan de draadeinden goed schoon met een staalborstel. Vergeet niet bij het middenstuk de roest er goed uit te kloppen en het geheel goed te schuren.  Zet vervolgens alles weer met een beetje kopervet in elkaar zodat alle weer soepel bewegen kan.
  10. Als dit gedaan is kan je overwegen, voordat je alles weer monteert, om ook gelijk de draagarmen vetvrij te maken, de roest weg te schuren en het geheel opnieuw te lakken.    

Voor afstelgegevens over uitlijnen en aantrekkoppels kun je kijken op technische gegevens.

Tip: voor een dertien inch originele aluminium Fiat velg is het verstandig om niet verder te gaan dan bandmaat 165/65/13. Anders gaat de wang van de band over de velg hangen.

IMGP0727.jpg
IMGP0722.jpg

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login