URL: http://fiatx19.nl/ruiten.html



Ruiten


Montage en demontage van de voorruit

Het verwijderen van de voorruit kan nogal een moeilijke klus zijn. Dit komt doordat het ruitframe van de X1/9 nogal roestgevoelig is, met als gevolg een waterlekkage, en een flinke plas voor de goudvissen in de binnen ruimte bij je voeten, en ook het los zitten van de voorruit op diversen plaatsen.

Je kunt overwegen deze werkzaamheden uit te laten voeren door een van de vele ruitgarage’s maar ze pakken het roestprobleem niet aan, en het grote risico van glasbreuk is geheel voor je eigen risico. Dit wil niet zeggen dat wanneer je het werk zelf doet, dat de voorruit dan niet kan breken. Echter met beleid, aandacht en wat tijd is er veel te bereiken. Het laswerk moet je dan zelf verzorgen of aan een plaatwerker uitbesteden.

Hoe gaan we dit zelf doen:

Wanneer het plaatwerk weer hersteld en netjes gespoten is, wordt het tijd om de voorruit te monteren, die als het goed gegaan is heel gebleven.

IMGP0924.jpg
IMGP0930.jpg

Voor dit werk heb je, behalve hulp, ook het volgende nodig:

Tip: Als alles weer in elkaar zit boor dan in de linker en rechter bovenhoek van het ruitframe een gaatje en spuit deze vol met tectyl (amber). Maak daarna deze gaatjes dicht met tectyldopjes. Gebruik geen thinner om de ruit schoon te maken dit laat een vette laag achter.

Bij de montage van afgebeelde X1/9 is er voor gekozen om de raamomlijsting te vervangen door rubber van een Ford Escort (van modeljaar 1993 tot en met 1996). Dit rubber is dan afkomstig van de achterruit. Dit heeft als voordeel een strakke afwerking en geen kans op roest bij de raamstijl (dit is niet af fabriek).

image010groot.jpg
voorstickergroot.jpg
LET OP: De ruit is en moet altijd gekit zijn in verband met de stijfheid van de carrosserie en voor de veiligheid.

Montage van geleider zijruiten
Het monteren van de geleider van de zijruiten kan een lastige klus zijn. Met onderstaande tekeningen wordt dit echter al een stuk makkelijker.
X19-left-door.jpg
X19-right-door1.jpg