Koplampen afstellen / vervangen


Koplampen X1/9 een drama of niet?

Om een juiste lichtstraal te verkrijgen moeten de koplampen, zowel een duplo lamp als een H4 lamp, worden afgesteld. Het is namelijk niet de bedoeling dat de ene koplamp de vogels uit de bomen schijnt, terwijl de andere koplamp helemaal naar links schijnt zodat de tegenliggers half verblind worden. Maar zoals altijd is dit bij onze bolide natuurlijk dik in orde.

De lampen worden in de regel afgesteld bij een autobedrijf met een koplampafstelapparaat, tijdens het vervangen van een lamp of bij de apk keuring. Het is namelijk een eis bij de keuring dat ze voldoende lichtbeeld geven en juist gericht zijn. Daarnaast mag het glas niet kapot zijn, er geen vocht en of roest in de reflector zitten en moeten ze ook nog eens goed afgesteld kunnen worden.

IMGP0889.jpg
fiat_(83).jpg

Hoe gaan we dit doen:

Zet de koplampen omhoog en maak de accu kabels los.

Let op:
Bij deze werkzaamheden kunnen er verschillende schroeven en moeren afbreken. Geen nood!, deze zijn allemaal te vervangen en te repareren.

In principe is alles zelf goed te maken, maar laat bij twijfel deze werkzaamheden zeker verrichten door iemand die het geduld heeft en ervaren is in dit soort werkzaamheden. De ervaring van deze werkzaamheden leerde mij namelijk dat je per koplamp, met de montage, het afstellen, het schoonmaken en het spuitwerk, minimaal op één dag arbeid moet rekenen. En dan ga ik uit van een goede staat van de koplampen en bevestiging. 

De foto's laten zien wat je liever niet wilt zien!

IMGP0905.jpg
IMGP0897.jpg
  • Demonteer de zwarte afdekrand door drie schroeven los te draaien.
  • Draai de drie schroeven van de chromen rand los en pak de reflector uit het huis.
  • Maak de veer van het koplamphuis los (vervang deze gelijk). Maak dan het huis los bij de  stelschroeven en pak het huis er uit. 
  • Je ziet nu de stelschroeven die in de stelplaat vast geschroefd zitten. 
  • Maak van de stelplaat de drie moertjes aan de achterkant voorzichtig los en pak hem er uit. Zo kun je makkelijk bij de stelschroeven om deze weer gangbaar te maken of om eventueel de stelschroeven samen met de plastic borging te vervangen . 
  • Nadat je alle delen ontroest, geschuurd, opnieuw gelakt en gespoten hebt met een spuitbus mat zwart, zet je alles zorgvuldig in omgekeerde volgorde weer in elkaar. Gebruik hierbij een beetje vet, nieuwe schroeven, moeren en lampen.
  • Controleer de afdekhoesjes van de lampen op scheuren. Als ze scheuren vertonen vervang ze dan, anders komt er vocht in de koplamp! 
  • Overweeg of je er nieuwe H4 reflectors (18 cm rond) in zet. Deze zijn nog wel te koop in een automaterialenzaak. (zie vervangende onderdelen) Een reflector met een H4 lamp geeft namelijk een veel beter zicht op de weg.
  • De afstelling kan dan geschieden met de koplampen open, via de sluif aan de zijkant van het koplamphuis en met de andere stelbouten. Monteer hierna de afdekking. 
  • Vergeet de accu niet aan te sluiten en maak de accupolen schoon door een klein beetje vaseline op de accupolen te smeren.
fiat_(87).jpg
IMGP0883.jpg

Voor de echte perfectionisten is het natuurlijk beter om de complete koplamp unit te demonteren. Zoals op de foto’s te zien is kan er vanaf de koplampmotor naar de koplampen nog heel wat mis zijn.

 

Ik denk hierbij aan de afstelling vanaf de koplampmotor naar de koplamp. De twee ophangbouten van de koplamp zitten meestal vast in het koplamphuis met als gevolg dat de koplampen niet soepel op en neer kunnen gaan, de motor zal dan harder moeten werken.

 

De koplampmotorsteun kan los van de carrosserie zitten bij het voorscherm, of erger nog de zijsteunen roesten van het binnenscherm af. Ook de stang van de afstelling kan aardig roestig zijn zodat je de moer van de linkse en rechtse draad niet kan verstellen, de plastic koplampsteun veren niet meer vanwege roest of ze zijn vol met verf gespoten.

 

Al met al een hoop narigheid!

IMGP0817.jpg
IMGP0908.jpg
  • Ga te werk als bovenstaande en plak de omliggende delen met tape af.
  • Als alles is gedemonteerd kan je gemakkelijk via het dekselgat bij de twee bouten van de koplampbevestiging komen. Draai de twee bouten los en kijk goed hoe en waar de speciale veerringen zitten
  • Als deze bouten niet los gaan maak ze dan los bij de twee zijsteunen (vijf boutjes).
  • Meet de stand van de afstellingstang goed af 0>>[===]<<0 en maak de clip aan de koplamp los. Pak daarna de gehele unit er voorzichtig uit.
  • Maak het gedeelte op de motoras niet los. Als je dit toch doet, geef dan een merkteken voor de juiste stand.
  • Ontroest eventueel de ophangpunten van de unit, ook de twee zijsteunen, en maak alles goed gangbaar. Indien nodig kan je een laagje ijzer menie aanbrengen tegen de roest.
  • Met de twee zijsteunen kan de koplamp goed op hoogte afgesteld worden (zie foto rode zijsteun) 
  • Indien nodig demonteer de koplampmotor. Maak deze ook vrij van verfresten en controleer de stekkerverbinding. Schuur deze schoon, wip met een schroevendraaier het plastic draaidopje er voorzichtig van af en geef het draaiasje wat olie.
  • Als de plastic koplampsteun niet meer in kan veren boor dan de twee popnagels los, neem het geheel uit elkaar en maak alles weer goed gangbaar.

Tips
Maak een of meerdere digitale foto’s voordat je begint en tijdens het werk. Als de unit is gedemonteerd kan je ook de overige ruimte inspecteren op roest en de relais-aansluitpunten.

 

IMGP0894.jpg
fiat_(73).jpg

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login