Roest

Helaas is ook de Fiat X1/9 bevattelijk voor de eeuwigdurende strijd tussen ijzer en zuurstof. Roestvorming treedt dus onherroepelijk een keer op. Als de auto nog in een goede staat verkeerd is een jaarlijkse behandeling met een tectyl dan ook zeker aan te raden.

roest1groot.jpgroest2groot.jpg
Na dertig jaar is het metaal geen metaal meer dus veeg je de auto langzaam maar zeker uit je garage tijdens de restauratie. Als je bolide zoals op de foto's eruitziet is het verstandig om het project te vergeten en uit te kijken naar een beter exemplaar.

Dit is niet alleen voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van de medeweggebruikers. Er zijn (en rijden) immers al genoeg dichtgelaste (tien bij tien centimeter), vast gekitte en geplamuurde bakken rond. Stuur het kenteken van een wrak dan ook altijd op naar het RDW te Veendam. Zo blijven alleen de echte Fiat X1/9's over. Dit is beter voor de eigenaren van een Fiat X1/9. De goede overgebleven onderdelen zijn altijd bij iemand welkom. Ook kan je ze natuurlijk zelf gebruiken als reserve onderdelen om je eigen goede X1/9 te laten rijden.

Indien je een auto houd voor de sloop, het gebruik van reserve onderdelen en geen schorsing meer wil betalen is het onderstaande de juiste weg.

Alleen door de RDW erkende autodemontage bedrijven mogen voertuigen demonteren of slopen. Voor enkele categorieën voertuigen geldt een uitzondering op deze regel. De uitzonderingen zijn:
- voertuigen van 15 jaar en ouder
- motorfietsen
- bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestane massa van meer dan 3.500 kg

Voor het zelf slopen van een voertuig kun je bij de RDW een verzoek tot beëindiging van de registratie indienen. In een begeleidende brief vermeld je de reden van je verzoek. Tevens moet je de originele kentekenbewijzen en een kopie van uw legitimatiebewijs opsturen. De RDW beoordeelt vervolgens of uw registratie beëindigd kan worden.

Het adres is:
RDW
afd. VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam

Bron: RDW
Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login