Wiellagers

Als vervanging van een wiellager nodig is, omdat deze bijvoorbeeld tijdens de APK keuring is afgekeurd, kan je dit vrij makkelijk zelf doen.

Na de montage van het fusee huis en de astap kom je een achtkantige moer tegen. Deze moet je eerst los maken om het wiellager te kunnen vervangen. Meestal wordt bij een nieuwe wiellager deze moer er niet bijgeleverd, zorg dus dat hij heel blijft!

Sla de moer niet gelijk los met een botte bijtel (zoals op de foto), maar maak eerst eens een passend stuk gereedschap voor deze moer. Dit doe je volgens onderstaande foto's:

lagersgroot1.jpglagersgroot2.jpglagersgroot3.jpg
  1. Neem een stukje ijzer van ongeveer 5x5 cm en vijf millimeter dik.
  2. Teken hierop een achtkant van 4.6 cm en vijl of zaag de plaat op maat totdat hij past.
  3. Als dit gebeurd is las er dan een stevige dop 17 of 19 op zodat je met een ratel de moer goed los of weer vast kan draaien. Let hierbij op de kwaliteit van de dop.
ratelgroot2.jpgratelgroot1.jpg
Het wiellager kan je dan tussen de bankschroef met bijvoorbeeld een oude dop er uit persen. Spuit, voordat je begint, wel alles eerst goed in met een kruipolie. Om het nieuwe lager terug te zetten gebruiken de garages een pers. Het is dan ook verstandig om, wanneer alles gedemonteerd, vetvrij en schoon is, het wiellager bij een garagebedrijf er in te laten persen. Dit is nog geen tien minuten werk.

Tip: Het oude wiellager kan je goed gebruiken om het nieuwe lager er weer in te laten persen.

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login