Uitlaat (CSC)

Enige tijd geleden kreeg ik een e-mail binnen met een vraag over een CSC uitlaat voor een X1/9. Ik had mij hier eigenlijk nooit echt in verdiept omdat ik vond dat er onder een X1/9 eigenlijk een originele pot gemonteerd hoort te zijn. Een Ansa uitlaat was mij wel bekend maar dit had toch niet echt mijn voorkeur.

Hieronder de mail:
Mijn uitlaat is binnenkort aan vervanging toe, nu overweeg ik een sportuitlaat met één eindpijp. Tot nog toe heb ik alleen de 4-1 CSC sportuitlaat 1x eindpijp 22124 Sportuitlaat met 4-1 lx eindpijp voor 295.00 bij Martin Willems kunnen vinden. Heb jij enige ervaring met deze uitlaat en weet je wellicht nog een aardig alternatief ?! Ik ben dus op zoek naar een 4-1 uitlaat (beetje vermogenswinst en lekker geluid) met garantie en compleet met alle pakkingen.

cscg.jpgcsc4_1g.jpg

Daarop antwoordde ik:
Met de uitlaat zelf heb ik geen ervaring, wel met een Ansa uitlaat. Die geeft niet alleen een goed geluid, maar wat belangrijker is hij tast je vermogen niet  aan en geeft zelfs ietsje meer vermogen. De prijs van de 4-1 CSC is denk ik best wel redelijk, maar vraag ook even of deze uitlaat ook door de APK heen komt (i.v.m. met het geluid). Verder weet ik dat Martin Willems een bekend adres is en een goed advies geeft. Hij zit al aardig wat jaartjes in Fiat. Als je deze uitlaat laat monteren laat me dan even weten wat je bevindingen van deze uitlaat zijn en of er voor deze uitlaat ook een ander spruitstuk nodig is. Dan kan ik dit op fiatx19.nl plaatsen.

Zijn antwoord was als volgt:
Nog even over de CSC-uitlaat incl. 4-1 uitlaatspruitstuk. Deze is het goedkoopst verkrijgbaar via Autoparts te Brummen Telefoon 075-561885(CSC-importeur) en kost incl. btw ongeveer 300 Euro. De uitlaat schijnt erg goed te zijn, maar ook een erg sportief geluid te maken ?! Levertijd is 6 weken. Zodra ik andere euvels verholpen heb (laten verhelpen), bestel ik een CSC uitlaat. Deze blijkt namelijk ook te passen op een X1/9 1300 en 1500.

1x CSC-einddemper Fiat X1/9 Artikelcode: FL 280031
1x CSC-spruitstuk Fiat X1/9 Artikelcode: FL 280000


Na enkele weken volgde onderstaande mail:
Goedenavond Leo,

Da's schrikken ! Ja we hebben vandaag onze Fiat X1/9 Serie Speciale verkocht.

Auto is in zeer goede staat, echter het werden er echt te veel en er werd nauwelijks mee gereden. Het is dan beter om de knoop door te hakken en de "speeltjes" te verkopen. Zo ook dus onze Fiat X1/9.

De reden dat ik mail is natuurlijk niet alleen om jou deze "droeve" mededeling te doen. We hebben nog een aantal onderdelen over en wellicht heb je interesse om ze over te nemen ?! 1x CSC-4-1-sportuitlaat, maanden geleden besteld, vandaag zonder aanmelding geleverd en zit dus nog in de verpakking.  Mocht je dus interesse hebben laat het me gerust even weten.

IMGP0868g.jpgIMGP0876g.jpg

Interesse?
Ja, ik had reeds eerder geschreven over het origineel laten, maar was toch ook wel erg nieuwsgierig geworden. Laat die brulpijp dus maar komen, antwoordde ik hem. Na een kleine week wachten op de post kon hij onder de 84-NR-92 gemonteerd worden. De montage voor deze zeer goed passende handgemaakte uitlaat verliep perfect, er hoefde dus niets aangepast te worden. Wat wel jammer was is dat de leverancier Autoparts Brummen of CSC er geen twee uitlaatklemmen (50mm), spruitstukpakking en een voetpakking voor de carburateur bij leverden. Deze zijn namelijk bij een automaterialenzaak niet los leverbaar, en worden alleen bij een complete pakkingset geleverd (extra kosten +/- 70 euro). Let hier bij de aanschaf dus echt op en zorg dat je ze in je bezit hebt voordat je aan de installatie-werkzaamheden begint.

Om de uitlaat te monteren doe je het volgende:

Demonteer:

  • Het luchtfilterhuis (let op de vier tonnetjes)

  • Maak de vier moeren van de carburateur los en haal deze dan omhoog.

  • Wees voorzichtig met de warmteplaat en let op de twee pakkingen.

  • Spuit de moeren van het spruitstuk goed in met kruipolie en draai deze moeren rustig los. Pak dan de twee delen van het blok eraf, er komt hierbij wat koelvloeistof vrij (vang dit op met een bak)

  • Verwijder dan met een pakkingsteker de restanten van de oude pakking van het blok, doe dit zorgvuldig anders krijg je echt waterlekkages.

  • Let hierbij goed op dat er niks in de in en uitlaatgaten valt stop er van tevoren een doekje of een propje papier in de gaten.

  • Krik de auto omhoog, ondersteun hem met twee pootjes en haal dan de uitlaat los van de steunen.

  • Monteer alles in ongekeerde volgorde, vul de koelvloeistof bij (laat het luchtfilter er nog even vanaf), laat de motor dan rustig warm lopen en controleer op lekkages. Als je het zorgvuldig gedaan heb zal hij niet gaan lekken.

Tip: vervang gelijk de brandstofslangen want als deze poreus zijn en gaan lekken komt de benzine op het spruitstuk terecht. Als dit gebeurt is de uitlaat en de rest natuurlijk wel goed ingebrand (of de rest uitgebrand). Links onderaan de carburateur zit een koperen moer (sleutel 19) draai deze gelijk eens los, er zit hier namelijk een benzinefilter achter. Vervang deze (of wanneer deze nog goed is maak hem dan goed schoon).

In het begin dacht ik "waar blijft nu het gebrul?", maar wanneer de pijp warm wordt komt dit vanzelf goed. Nu geeft de uitlaat een zeer goed geluid en de áuto is naar mijn idee (qua acceleratie) sneller geworden. Al met al toch een zeer goede investering, mede omdat deze CSC uitlaat zeer mooi achter de kont van de bolide hangt.

Website CSC: http://www.csc-marmitte.it/deu/Silenziatori.asp

IMGP0870g.jpgIMGP0877g.jpg

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login